Hoe kan je phishing over je pensioen herkennen en hoe reageer je hier op?

Het gebeurt dat oplichters je contacteren via e-mail, telefoon of sms en de naam van het RSVZ, de dienst Pensioenen van het RSVZ en de Pensioendienst gebruiken om je persoons- of bankgegevens te stelen of geld van jou te krijgen.

Wees waakzaam en ga hier niet op in! Het gaat om phishing (poging tot fraude). We zetten een aantal tips op een rijtje.

Hoe weet je zeker dat je te maken hebt met de pensioendienst van het RSVZ?

  • De pensioendienst van het RSVZ contacteert je:
    • altijd via een beveiligde weg:
      • per brief aan je postadres.
      • via je onlinepensioendossier op "Mypension" waar je je veilig kan aanmelden met je eID, itsme of een andere beveiligde sleutel.
      • via "my e-box".
    • nooit via sms
    • nooit per telefoon om je persoons- of bankgegevens te vragen. Enkel als je ons belt via de Pensioenlijn 1765 vragen we eventueel informatie om je dossier aan te vullen.
    • nooit via e-mail om persoons- of bankgegevens te vragen. Via e-mail beantwoorden we enkel algemene vragen over de pensioenen.
    • nooit bij jou thuis door medewerkers ter plaatse te sturen.
  • De pensioendienst zal ook nooit vragen om:
    • in te loggen bij je onlinebank via je DIGIPASS of een ander middel,
    • persoonlijke beveiligingscodes door te geven zoals pin-of pukcodes van je bankkaart of eID,
    • te klikken op een link om een betaling te ontvangen.

Je hebt een verdacht telefoontje ontvangen van de pensioendienst. Wat moet je doen?

  • Hang onmiddellijk weer op als de beller je persoons- of bankgegevens vraagt.
  • Noteer het telefoonnummer als dit zichtbaar is.
  • Meld het verdacht telefoontje bij de pensioendienst van het RSVZ:
    E-mail: Pen@rsvz-inasti.fgov.be
    Tel.: NL 1765 code 7555
    Tel.: FR 1765 code 7755
  • Dien klacht in bij de politie. Dit moet je zelf doen.

Je hebt een verdachte sms of e-mail ontvangen van de pensioendienst. Wat moet je doen?

  • Antwoord niet op de sms of de e-mail. De pensioendienst van het RSVZ contacteert je nooit per sms!
  • Klik niet op de eventuele link(-s) die zijn toegevoegd.
  • Twijfel je aan een bericht van "Mypension" of "My e-box"? Ga dan rechtstreeks naar de website om je berichten te controleren.
  • Meld de verdachte sms of e-mail bij de pensioendienst van het RSVZ:
    E-mail: Pen@rsvz-inasti.fgov.be
    Tel.: NL 1765 code 7555
    Tel.: FR 1765 code 7755
  • Je kunt deze sms of e-mail ook melden aan Safeonweb via mail aan: verdacht@safeonweb.be.
  • Dien klacht in bij de politie. Dit moet je zelf doen.

Werd je het slachtoffer van phishing?

Heb je je bankkaart- of bankrekeninggegevens doorgegeven?

  • Heb je je bankkaartgegevens doorgegeven, verwittig onmiddellijk Card Stop op het nummer 078 170 170 (+32 78 170 170 vanuit het buitenland).
  • Heb je je bankrekeningnummer of persoonlijke beveiligingscodes zoals de pin- of pukcodes van je bankkaart of van je eID-kaart meegedeeld? Contacteer dan zo snel mogelijk je bank!

Heb je op een frauduleuze link geklikt?

  • Sluit dan alle geopende webpagina's.
  • Start je pc weer op en scan op virussen via je antivirussoftware.

Gaf je je wachtwoord mee?

Wijzig je wachtwoord zo snel mogelijk overal waar je het gebruikt.

Belangrijk! Dien in elk geval zelf ook klacht in bij de politie.

Nog meer informatie en tips?